Vincent op stage in Kaapstad Zuid-Afrika

Maandje alweer aanwezig in SA

20 mei 2009

Vandaag zit ik hier alweer een maandje, tijd gaat snel als ik er nu over na denk. Ik heb al aardig wat nieuwe mensen/kroegjes/clubs leren kennen. Moet zeggen vermaak me hier uitstekend. Toch mis ik wat, hoewel ik er nog niet achter ben wat ik precies mis vergeleken als in Nederland, ga ik er vast en zeker achter komen deze periode. Even de verschillen op een rijtje die ik tot nu toe gemerkt heb.

  • Het is hier praktisch onmogelijk om als minder rijk persoon in een rijke buurt te wonen, dingen als een hypotheek is hier heel anders. Mensen zijn veel meer op zichzelf aan gewezen.
  • Om er even op door te gaan, als je hier werkloos ben is dat je eigen zaak. Zuid Afrika heeft geen regering die zich inspant voor dit werkloze mensen. Of als je ziek ben; in Nederland kan je dan de ziektewet in. Hier zijn het je eigen dagen. Mensen slapen op straat, en veel mensen
  • Je ziet enorme verschillen tussen wit en donker, bijv clubs, wijken, scholen etc. Het lijkt er hier meer op dat mensen hun 'eigen' soort opzoeken, in Nederland heb je dat ook wel, maar het is veel meer gemixt vergeleken met hier.
  • Dacht je dat Nederland vol zat met fastfood restaurants? Nou moet je hier eens even voor de grap komen, daarbij is eten hier relatief duur.. zelfs voor europeanen die hier komen. Zo betaal je voor een half kilo kip makkelijk 10 euro. De reden is volgens mensen die ik gesproken is omdat bijna alles wat Zuid Afrika verbouwd voor de export is, wat voedsel dus een schaars product maakt. Iedereen kent de regel vraag en aanbod wel....
  • Ieder huis lijkt hier wel Ford Knox!!! 3 sleutel, 4 deuren + een alarm moet je door voordat je eindelijk in huis staat, en dat is normaal hier. Daarbij lopen in de ' blanke'wijken ook nog eens 'armed response'rond die er absoluut niet moeilijk over doen om hun wapen te trekken als ze iets niet bevalt.

Het grappige is dat wij denken; er is zoveel armoede in Afrika etc. Gister heb ik in de kroeg 2 studenten en 1 leraar van de universiteit van Kaapstad (UCT) leren kennen. Ik had toch een aantal vragen en zo kwamen we op het onderwerp: armoede. Ik vertelde dat als je hier kijkt vaak armoede ziet, bedelaars, straat verkopers etc. Mensen wonen in krotten van huizen op een schoothoop. De man was het gedeeltelijk met me eens dat mensen hier armer zijn, maar zo ook hun mentaliteit verschilt zeer vergeleken met de gemiddelde Europeaan; Zo is de gemiddelde droom bij ons: Een groot huis, carrière, vrouwtje, kinderen, huisje boompje beestje etc. Wij zijn veel meer bezig met onze toekomst, daarentegen leeft de gemiddelde Afrikaan dag bij dag, ze leven alsof het hun laatste dag is dat ze op aarde is. Sparen? Kennen ze niet, spenderen daarentegen wel. Dus dat is het leven waar de meeste Afrikanen zelf voor kiezen. Want waarom hard werken voor je toekomst, en je extra inspannen als het ook minimaal kan. 'Dit geeft je een beetje een schets' zei de leraar (en de man was donker, dus geen racist). Ik ben toch even aan het denken gezet, en kwam eigenlijk tot de conclusie dat beelden die wij op tv zien in Nederland lang niet altijd kloppen. Conclusie: Media is en blijft misleidend!!

Toch vandaag even toen ik langs de bank liep naar binnen gelopen, want vincent had geld geroken, want er is dan namelijk ook nog een heel groot verschil met Europeanen en Afrikanen. Wij Sparen, Hun niet. Dat zou dus moeten betekenen dat de rentes die de banken hier geven veel hoger zou moeten zijn als in Nederland, 'komt die weer, vraag aanbod'. Mijn vermoedens bleken correct, hier geven ze je maar liefst 10% per maand!!!!!! Dat is gewoon 2 keer zo hoog als in Nederland. Dus ik heb 1000 rand opgenomen, het op een rekening gezet, en ik liep met een big smile de bank uit.

Ik heb trouwens terwijl het van de week zo regende en onweerde, ook nog wat foto's van het weer genomen. Het klinkt echt niet normaal als het hier onweert. Maargoed, de foto's spreken voor zich.

Vincent

Reacties

Reacties

Wendy

Slimme jongen, die Vincent!

Mirjam

Op naar de volgende maand, met rente...

Bes

Hoi Vinniej, hahaha ik heb je blog een beetje gelezen klinkt alsof je het onwijs naar je zin hebt daaro!!Hahahahaha en al in aanraking met the police he ik had ni anders van je verw8!!!! Nou zorg dat jje nog veel gaat meemaken en als je terug bent gaan we cker weer ff CHILLEEENNN! (geen shots deze keer he)

Have funnn!!!!

KUsssssiejjjssssss!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!